Dzisiaj palety są popularnie wykorzystywane na całym świecie, jednak nie zawsze tak było. Jeszcze na początku XX wieku ładunki układano na płaskich, wykonanych z drewna bądź blachy, podkładach. Było to bardzo problematyczne — szczególnie gdy wynaleziono pierwsze wózki transportowe, taki system stał się niepraktyczny. Kiedy w 1950 roku szwedzki koncern BT Industries wprowadził na rynek pierwsze palety świat transportu i magazynowania został zupełnie odmieniony.
Drewniane palety transportowe
Wyprodukowane wtedy palety miały jedną podstawową zaletę – pasowały do każdego dostępnego na rynku wózka transportowego. Nic więc dziwnego, że w mgnieniu oka zaczęły być wykorzystywane w wielu zakładach produkcyjnych i magazynach. Z czasem w Europie zdecydowano się na normalizację palet. Takie działanie miało na celu przede wszystkim wprowadzenie na rynek wyrobów bezpiecznych o konkretnych parametrach technicznych. Produkowane według wytycznych palety drewniane są solidne, a określony w normie wymiar pozwala na ich wygodne ułożenie na środkach transportowych czy regałach wysokiego składowania. Korzystanie ze standardowych podkładów to także gwarancja możliwości ich wymiany nie tylko w Europie, ale również i na świecie.
Jak wygląda standardowa paleta EURO?
Palety standaryzowane dostępne są w czterech wariantach. Najbardziej klasycznym z nich jest model EPAL1 (EUR1) o wymiarach 1200 × 800 milimetrów oraz wysokości 144 milimetrów. Udźwig takiego podkładu określony jest w zależności od rozłożenia towaru i wynosi od 1000 do 1500 kilogramów. Oprócz tego palety drewniane dostępne są w wersjach EPAL2, EPAL3 oraz EPAL6. Różnią się od siebie wymiarami zewnętrznymi oraz sposobem ułożenia desek blatu. Cechami, które pozwalają na odróżnienie standaryzowanych wyrobów od innych są ścięte narożniki każdego modelu oraz oznaczenie. Jeśli produkcja palet odbywa się w licencjonowanych zakładzie, wtedy na klockach łączących górną część wyrobu z dolnym powinny znaleźć się odpowiednie nadruki.
Znormalizowane wielkości palet w znaczny sposób ułatwiają zadanie logistykom i spedytorom. Planując wysyłki towarów czy trasy są oni w stanie dokładnie rozplanować, w jaki sposób towar może być ułożony w aucie dostawczym. Co ważne, przyspiesza to również czas rozładunku i załadunku środków transportowych – zamiast zdejmować z podkładów ładunek, wystarczy wymienić palety. Bardzo istotne jest również to, że standaryzowane palety doskonale nadają się do magazynów automatycznych, w których stosowane są nowoczesne maszyny.